Mencabarnya kerja sebagai Admin Assistant ni.

Assalamualaikum

Pernah tak korang ade pengalaman bekerja sebagai admin?
Cik Raha pertama kali bekerja sebagai admin assistant. Hari pertama kerja je dah memacam benda nak kena buat.Skop kerja pon banyak kepada hal luar. Jumpa orang la, bayar bil utiliti..kekadang jadi minah despatch.. Seriau juga dengan kerja clerical ni.
Dulu Cik Raha kerja sebagai drafperson dekat 4 buah kompeni.. Asalnye Cik Raha lulusan Mekanikal.. tapi camne tah terjebak dengan admin ni tah..

Memang pening bila masuk admin ni rupanya. Selain dari deal dengan 4 org bos dan memacam karenah.. kena juga uruskan hal kebajikan staf dari dorang mula masuk sampaila nak resign.Dulu masa memula kerja mekanikal, ade gak rasa nak marah kat admin pasal claim minyak Cik Raha tak lulus.. dalam ati fikir dorang ni mesti tak buat kerja, taw nak makan dan berborak je. Mana tak hangin kalo setiap kali pergi kat meja admin, bersepah dengan kulit kuaci bunga dan kekadang bekas makanan Mc D pon masih terbiar kat atas meja.

Pic mengammbarkan segalanya

Tapi sekarang bila dah masuk kerja ni, baru la Cik Raha tahu betapa susahnya kerja admin ni. Cik Raha godek fail ex staff dulu pon terkejot gak. Kebanyakan dorang memang ade latarbelakang HR, diploma pentadbiran bahkan dgree dalam Office management..
Tapi mungkin bukan jiwa yang kental,mental dan semangat yang down, akhirnya dorang resign walaupon kerja tak sampai 2 bulan.

Memang tak menang tangan, serba serbi nak kena buat dan rasa macam give up pon ada. Itu la pandang rendah sangat pada kerja admin,sekarang da "ter" masuk.. nak buat macam mana. Kerja la sampai bos dapat carikan:

-despatch
-cleaner
-akauntan
-driver
-sales marketing
-consultant
-supervisor

Kalau tanya Cik Raha mana satu yang Cik Raha tak pernah buat?
Hokey.. kesemua diatas pernah buat dalam masa 3 hari..
Tak percaya? Tanya la memana admin deparment.Kalau kerja admin tu mudah beruntungla..kalau tak.. lebam la biji mata korang ngadap kerja yang bukan bidang korang. Atau lebih tepat bermula dari zero,telan sebiji sebiji ayat lazer dari bos korang.
Selamat malam semua..

Catat Ulasan

39 Ulasan

  1. uhuuu... Mungkin tengok saiz company kut kan cik raha? Sebab ada certain co admin yg senang. sebab admin ada 2,3 orang kalau besar.

    kalau kecik, semua benda dia yg cover. untungnya company kecik ni, dia dapat belajar banyak lah.. bonus lah kalau dia tahu accounting, tahu keje HR tahu sales semua.


    daebakk lah cik raha !! hehe

    BalasPadam
  2. Betul tu Mawar Assufi.Sb company kecik ni la saya dapat berbagai ilmu.Tq ye sb sudi singgah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cik raha nk tnye brape gji admin assistant?she nk tahu

      Padam
    2. Gaji ni bergantung pada syarat sesebuah kompeni.klo ade spm basic rm 900,diploma rm 1100.
      .Namun jika ade sedikit pengalamn gji blh cecah rm 1400 junior admin executive.

      Padam
    3. kalau ada sijil izajah? berapa pula gaji cik raha?

      Padam
    4. Nak Tanya, Saya tiada pengalaman, adalah berkerja sangat susah? Tapi Saya rasa Saya boleh cuma Saya penat kerja x sampai 6 Bulan dah berhenti.

      Padam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. memang stress kerja ni.. wani dari bidang grafik.. tapi terjebak sebab nak kerja office hour.. cukup setahun dah kerja admin.. semua benda kena buat. kecuali akaun la.. hmmm.. rasa nk cari kerja lain.. hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Owh.. sekarang ni wani masih lagi bekerja sbg admin ke?

      Padam
  5. seriau pulak baca..esok interview as admin executive.. baru resign kje lama.. sy lah Akauntan, admin juga HR.. selalu kena marah sbb tak siap and tak update.. lagi² company yg bRu nk recover lepas kejatuhan dr zaman kegemilangan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yang ni setuju..sebab bila kompeni tu nak bangkit semula memang mereka memerlukan tenaga kerja untuk 'set up' semula bisnes..contoh macam nak cari pejabat baru, profit dan pendapatan majikan, serta hutang piutang.Berbanding yang kompeni masih lagi 'fresh'.. sekadar pendapat ye. mungkin lain orang lain pula pengalamannya

      Padam
  6. seriau pulak baca..esok interview as admin executive.. baru resign kje lama.. sy lah Akauntan, admin juga HR.. selalu kena marah sbb tak siap and tak update.. lagi² company yg bRu nk recover lepas kejatuhan dr zaman kegemilangan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul..tapi beruntung sb awk blh belajar banyak pengalaman baru.Mana tahu awk boleh jadi leader yang baik,memahami dan bertolak ansur.Sebabnya awk dah ada pun pengalaman tu bermula dari bawah

      Padam
  7. salam, nak tanya cik raha memang masa mula kerja taktau langsung ke jobscope admin? saya cuba apply sebab ramai suruh tapi saya tak pasti la plak basically kerja dia macamana saya sekadar supervisor kedai pernah la.. taktau kalau ada banyak persamaan atau tidak

    BalasPadam
    Balasan
    1. nak tahu..kenalah kerja dulu.Siapa tahu jiwa awak kena pula dengan kerja ni, yang penting cuba dulu okey ;)

      Padam
  8. esok saya interview ad,im assistant..gaji rm1500..takutb pula lepas baca pengalaman cik raha tu..takut keja xlama..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. ishh..setiap orang tak sama, mana tahu tempat kerja awak nanti dapat majikan yang tak lokek kongsi ilmu dengan awak..Ape pun terima kasih ye sudi singah

      Padam
  9. saya kerja admin ass..gaji rm2530, kerja wat claim jew..sampai kdg2 tak thu nak watpe.compny kecik.saya naik risau gaji berkat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. bestnye..hahaha.

      Itu namanya rezeki, selagi mana khidmat awak diperlukan awak buat je yang terbaik okey.

      Padam
    2. Boleh ke nak tahu? Sis kerja di syarikat mana ye? Reply di sini or emel/DM

      Padam
  10. saya xsmpai setahun agi kerja HR Assistant..buat medical claim,request cek,kira gji pkrja kontrak,khdiran,dowmload attend..ok..xde mslh..kalau lps dri gji sbuk kejap je..lpas tu rilex la..company nk kta bsr xsgt.pkrja dlm 200 org.Alhamdulilah xde mslh.bos sllu mnolong

    BalasPadam
    Balasan
    1. alhamdulillah dapat bos yang okey, teruskan usaha mana tahu dapat naik gaji nanti.
      Terima kasih ye sudi singgah ;)

      Padam
  11. Assalam cik raha.. Sy pn dh tjebak kje admin ni.. Dh dekat sbln.. Alhamdulillah bt masa ni ok.. Byk bnd yg blh belajar

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah..maaf lambat reply.Setakat ni bagaimana ye dengan pengalaman sebagai admin? Share la kat sini untuk adik2 yg lepasan SPM ni.Mungkin boleh dijadikan sebagai rujukan juga.:)

      Padam
  12. cik raha. esok saya akan mula train kerja as admin. saya risau sebab takde experience kerja sebelum ni. boleh saya tahu apa je saya kena prepare?

    BalasPadam
  13. Sy krja admin ne SMA ke dgn krja tecnical clerk..

    BalasPadam
  14. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  15. salam cik raha...sy pon kerja sbg ADMIN ASSISTANT memang betol apa yg cik raha tulis dlm blog ni..bg org yg xde pengalaman kerja sbg ADMIN ASSISTANT ni dorang ingat senang..tp bertabah lah mungkin rezeki disini kan..kita terus kan jugak lah..walaupon dulu belajar dlm bidang REKA BENTUK DALAMAN..memang lari juah kan apa yg dibelajar dan kerja sekarang..hehehe..apa2 kita enjoin dan suka kerja kita betol tak cik raha..:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam.. boleh saya tahu berapa gaji skrg as admin assistant ? Saya dapat iv as admin assistant 😁

      Padam
    2. Ya betul, terlalu banyak cabaran sebab Kita buat kerja multitask, d office sy kadang2 jaf Akaun, qs, chasier mmg sibuk teramat. Lepastu sy Kenna layan 3 org boss, Dan semua perangai suka bagi kerja last minute. Kalau tiga2 bagi kerja yg urgent, memang stress Gila. Sebab boss Ni Mana nak Tau semua beban kerja Kita tu, yg dorang nak Tau bila dorang minta kerja TU dah siap. Memang ada Masa boss nampak Kita seolah olah Tak buat kerja namun dorang bagi kerja terlalu banyak Dan bercampur aduk.

      Padam
  16. Salam cik raha, hari ni first day sy sebagai administrator office,boleh sy dapatkn sedikit ilmu perkenaan bidang pengurusan kerja admin ni, sbb sy xde basic dlm bidang ni.

    BalasPadam
  17. Salam cik raha.. sy baru je join company ni 1 minggu.. selain drpd PO, QUOTATIONS, INVOIC, company email, HR, buang sampah, operator panggilan, store keeper pon sume buat.. bos 2org laki bini then i sorg admin.. mmg kena kental nk kena jaga 6 lori 6 driver lagi.. hahaha.. mohon tunjuk ajar..
    Ps- kalo ada whatsapp group Admin bole la add ye. Tq

    BalasPadam
  18. salam cik raha,,saya pulak masa iv cakap position lain masuk dah dapat position lain,,time buat keje pun kene buat keje lain,,seronok keje kat company kecik ni semua kita yang buat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. best memang best tapi jangan sampai hak as pekerja terabai sudah. Contoh kita tahu itu kerja A, kita buat sebab dia tak buat dan kita pun nak belajar. Hati-hati dalam menerima tawaran. Meski niat baik nak belajar, jangan samapai terganggu kerja sebenar kita dan rasa terbeban buat kerja orang. Sebab gaji, bergantung juga pda skop kerja, dia tak tgok dah kerja-kerja tambahan yg kita buat. Tapi kalu memang nak tolong, bergantung. Keberkatan tak bergantung pada jumlah gaji.

      Padam
  19. salam cik raha,saya suka kerja admin,tempat kerja selesa ,gaji alhamdulillah,saya pun bukan ada diploma dan degree,saya kerja atas rekomen org.semua kerja admin so far saya handle dgn baik dan ada masa,terlepas pandang jugak lambat renewal lesen,roadtax,inspection puspakom.cuma apa tau.org yg saya direct report tu ada penyakit x nak work as a team,pastu dia report kat boss kita x buat kerja ,x perform sampai nak terminate kita yg mcm dianiaya,huhu,tp saya kuat kan semangat la terus terang apa masalah kat boss..ala biasa la kita manusia nie ada masa ada bad day kita bukan malaikat nak buat kerja perfect .klu x ada silap mmg kita x tahu kesilapan kita untuk perbaiki diri..nangis la selagi mampu..as long as ada lagi rakan sekerja yg menghargai kita itu sudah cukup baik..kerja admin mmg byk cabaran,,selagi anda kuat dan yakin bertahan la ..ok sekian cik raha sorry bebel pulak saya .bye !

    BalasPadam
  20. salam, ye betul tu. kerja admin company kecik memang banyak, tak menang tangan. Tapi bagi saya bagus untuk permulaan and org2 baru grad sebab banyak sangat benda boleh belajar. Sebab as admin ni semua employee hala dekat kita semua kita yang kena buat itu ini. Cuma kita je mental kena kuat, buat kerja kena laju. Kalau tak habis lah memang menimbun lah kerja kita tengok meja pun boleh pening. haha

    BalasPadam
  21. Salam semua.. Maksudnya kerja admin ni x tentu ye..

    BalasPadam
  22. Waalaikumusalam, tak juga, bergantung pada kompeni tempat awak bekerja.

    BalasPadam